Nemrég vettem részt a Pin To Win webinar-on, ahol Jenna Kutcher osztotta meg a Pinterestes tapasztalatait. Az előadását hallgatva eszembe jutott, mi mindent baltáztam el én is régebben (és néha még most is), amikor a Pinterest használatáról van szó. Jó volt hallani, hogy ő sem kezdte másként: pár évvel ezelőtt még nem is használta az üzleti profilt, most viszont többezer látogatót hoz neki a felület havonta. Főzz le egy kávét vagy teát, mielőtt nekiállsz olvasni, hosszú lesz, de ígérem, tartalmas is!
Bukdácsolásaim a Pinterest kapcsán.
Amikor szóba kerül a Pinterest, valószínűleg neked is ezek jutnak eszedbe: pasztell outfitek, lakberendezési ötletek, DIY gyűjtemények, vagy különleges hangulatú esküvői meghívók, esetleg egyedi ünnepi dekorációk, egyszerű de nagyszerű koktél receptek. Ezzel sokáig én is így voltam, nem követtem senkit, nem is figyeltem, ki az egyes pinek megosztója, vagy hogy milyen táblába töltötték fel őket. Ha tetszett valami, csak rákattintottam a “Mentés” gombra, és továbbgörgettem, rábízva magam az algoritmusra.
Aztán egyszer vissza akartam keresni egy rég mentett pint – és itt jöttem rá, hogy ha meg akarok találni bármit is, kénytelen leszek rendszert vinni a káoszba, és elkezdeni táblákba rendezni a pineket. Csakhogy egy-egy táblában is olyan sok elem volt, hogy kezdtek átláthatatlanná válni: jöttek a táblákon belüli szakaszok! De ki tudja számon tartani, hogy egy díszes sarkú, házilag feljavított szatén cipő a DIY, a Cosplay vagy a Cipők tábla melyik szakaszába lett elmentve?
Maradt a konkrét táblán belüli keresés, aminek alapja viszont elsősorban a szöveg volt (konkrétan a cím és a leírás), amit a pin mentésekor adunk meg… már aki foglalkozik vele. Itt szembesültem a másik hibámmal: amint megtaláltam valamit, úgy mentettem el egy-egy táblába, hogy meg sem néztem, mi volt mellé írva. Nem kevés pinemnél még mindig az orosz forgalmazó leírása szerepel, amit sajnos nem értek… Rendszerezés 2.0: olyan címet és leírást adni minden pinnek, ami alapján később is meg tudom találni! Elkezdtem visszamenőleg alkalmazni ezt az elvet, de hamar feladtam, és későbbre halasztottam a feladatot…
És ez még csak a személyes profilom, ugyanis egészen a közelmúltig, amíg egy ügyfelünk Pinterest falát meg nem találtam, valamiért meg sem fordult a fejemben, hogy ezt lehetne üzleti célra is használni. Itt jelentett nagy segítséget a Pin To Win webinar, ahol látszólag tök egyértelmű dolgok hangzottak el, mégis szépen összefoglalva kerek egészet alkottak a tippek és trükkök. Ezeket venném most sorra a magam tanulságaival összefűzve.

Tisztázzuk: a Pinterest nem közösségi média oldal, hanem keresőmotor.
Közel egyszerre jelent meg az Instagrammal, és hasonló alapcélt is szolgál a Pinterest: sokan mindkét appot csak szép és inspiráló képek nézegetésére használják. Viszont míg az Instagram a követőkre és az interakciókra (kommentek, lájkok, storyk) van kihegyezve, és nem titkolt célja, hogy a platformon is maradj minél tovább, addig a Pinterest célja, hogy minél pontosabban az ízlésedhez igazodó találatokat tárjon eléd, amelyeket ugyan elmenthetsz a felületén, de várhatóan megnyitod majd a képek linkjét, és megnézed a külső, hivatkozott tartalmakat. Ha jobban belegondolunk, hasonló ez a Google képkereső részéhez, csak jóval szofisztikáltabb.
Beszéljünk a számokról!
Míg egy Facebook vagy Instagram story csak 24 óráig él, és úgy általában a legtöbb poszt 48-72 óráig generál érdeklődést, addig egy pin hetekig, vagy akár hónapokig bevonzhatja az érdeklődőket, ugyanis a Pinterest elsősorban az alapján alakítja ki a tartalmak sorrendjét, hogy mi lehet a kereső félnek érdekes és értékes, és nem az alapján, hogy mi a legfrissebb, bár persze ez utóbbi is szerepet játszik.
Nyilván ágazata (és országa) válogatja, de kitartó tartalom feltöltéssel és a különböző platformok (social media, weboldal, Etsy, stb.) összekapcsolásával meglepő mértékű látogatószám-növekedést lehet elérni. Amerikai profiloknál ez jelenthet pár nap alatt akár 10000+ új érdeklődőt, persze Magyarországon ez legalább egy nagyságrenddel kisebb lesz. De ha “csak” 1000 ember látja a pinjeidet az első hónapban, és ezek 1%-a, azaz 10 fő el is menti azokat valamelyikét, máris nagy eséllyel nyertél 1-2 új ügyfelet, pusztán azzal, hogy a már kész tartalmaidat páárszor megosztottad. Jól hangzik, ugye?
Az ajánlások szerint napi 1-2 friss pin feltöltésével már kimaxolhatod a rendszert, de a legfőbb, hogy rendszeres legyen a feltöltés. Tudom, hogy ez megint csak egy sokadik nyűgnek hangzik, egy újabb teljesítendő kvótának – de jó hírem van: körülbelül heti egy órányi munkával akár 14 pint is generálhatsz! Ez napi 2 pinre jön ki – ami pontosan a rendszer ajánlása.
Mi számít új pinnek?
Mint azt a kurzuson megtudtam, a Pinterest definíciója szerint a friss grafika = friss tartalom. Nem kell tehát csak a platformnak való megfelelés miatt naponta új tartalmat gyártanod, elegendő, ha új képpel töltöd fel ugyanazt a tartalmat többször – akár ugyanazzal a címmel, leírással és linkkel.

≠

Variációk egy témára.
Persze érdemes tesztelni, hogy esetleg egy alternatív cím jobban tetszik-e az érdeklődőknek, hogy a részletesebb vagy a kompaktabb leírás kelti-e fel jobban a figyelmüket, de ha ezekre már végképp nincs időd a napi teendőid mellett, akkor sincs gond.
Hasznodra válhat, ha van pár jól bevált Photoshop sablonod, amibe csak behúzod a friss képet, átírod benne a címet, és kész is az új pin. Ha végig veszed a kép, cím, idézet, leírás és szín kombinációkat, egyetlen blogposzthoz generálhatsz akár 10+ pint is, ami mind más-más célközönséget szólít meg.
Automatizált posztolás.
A Pinterest jelenleg 30 poszt időzítését engedélyezi egyszerre ingyenesen. Ha ez nem lenne elég a vállalkozásod számára, a felület több appal is képes összehangoltan működni, amelyek könnyen elérhetővé teszik a pin feltöltések időzítését. Ezek közül a két legismertebb:
- Tailwind – https://www.tailwindapp.com/
- Viraltag – https://www.viraltag.com/
Fontos észben tartani, hogy ezek fizetős appok, de ha rendszeresen töltesz fel rekord mennyiségű tartalmat, nagy segítséget jelenthetnek.
Össze lehet kapcsolni a Pinterestet más fiókokkal is (Instagram, Etsy és YouTube), és azokról is át tudod szinkronizálni a posztokat napi rendszerességgel.
Ha nem csak a mennyiségre akarsz fókuszálni, hanem a minőségre is, mutatunk pár hasznos tippet a következő cikkünkben!